12/10/2023

Peace Poster Wedstrijd 2023

Donderdag 12 oktober was de prijsuitreiking van de tekenwedstrijd 'Durf te Dromen'. (klik op de link voor een foto impressie)

Deze wedstrijd werd dit jaar voor de 36ste keer uitgeschreven door Lions Clubs International in samenwerking met de Verenigde Naties.
De VREDESPOSTERWEDSTRIJD voor kinderen over de gehele wereld heeft als doel om het in stand brengen en houden van begrip tussen de volkeren in de wereld.
Via de Lions Clubs deden hier duizenden kinderen in Nederland aan mee, de wedstrijd staat open voor kinderen van groep 7 en 8 van de basisschool.
Vanuit Gouda deden dit jaar voor het eerst de kinderen mee van SBO Het Avontuur, de Westerschool en de Ridderslag.

Aan de hand van het thema van 2023 maakten de leerlingen fantastische tekeningen. Hieruit heeft de deskundige jury bestaand uit Femke Hijtema (directeur van Museum Gouda), Pat Bloom (Goudse kunstenaar), Marielle van der Net (Gallerie Domo Eclectica) en Thierry van Vught (wethouder in Gouda van o.a. Cultuur) 3 prijswinnaars gekozen.

De prijsuitreiking werd gedaan door voorzitters van de organiserende Lions clubs in Gouda, de dames Lions Club Gouda Hera, Regina Hoondert en de mannen Lions Club Gouda Bloemendaal, Herman Verzijl.

Luca Vermeulen van SBO Het Avontuur, won de aanmoedigingsprijs, Het boek ‘Alles is dromen, dromen is alles’, ter beschikking gesteld door Paagman Gouda.
Salma Namouss van de Westerschool, won 2 tickets voor Jumpsquare, ter beschikking gesteld door Jumpsquare Gouda

En Levi Dukker en Tati Warnaar van de Ridderslag, wonnen de hoofdprijs, een workshop ter beschikking gesteld door kunstenares Saskia Serlé.
Deze 3 winnaars dingen mee naar nationale winnaar en uiteindelijk voor de hoofdprijs, een reis naar New York met een rondleiding door het VN-gebouw.

De 15 beste posters waaronder de 3 prijswinnende zijn tot 31 oktober te bewonderen in De Lange Groenendaal. De winkeliers hebben hun etalages beschikbaar gesteld om de posters gedurende 2 weken te exposeren.

Het is prachtig om te zien hoe kinderen hun dromen over vrede hebben weergegeven, juist in deze tijd… Dit jaar heeft de wedstrijd kleinschalig plaatsgevonden, de Lions Club Gouda Hera en de Lions Club Gouda Bloemendaal zijn voornemens volgend jaar de tekenwedstrijd opnieuw te organiseren voor alle basisscholen in Gouda.
de trotse winnaars!